1. Den enskildes rättigheter förstärks på en rad punkter, t ex:

Samtycket: Samtycket ska vara tydligare, lätt att hitta och skrivet på ett lättbegripligt språk. Observera att en förifylld ruta för samtycke inte räcker.

Information: De registrerade ska få mycket mer information om behandlingen av personuppgifter än tidigare, vilket innebär att de allra flesta personuppgiftsansvariga måste skriva om sina informationstexter till både kunder och anställda.

Rätt att bli glömd: Om det inte finns legitima skäl att spara personuppgifter ska den registrerade kunna begära att de raderas.

Rätt till dataportabilitet: En registrerad har rätt att få tillgång till sina personuppgifter på ett IT-medium och att flytta dem från en personuppgiftsansvarig till en annan (när det är tekniskt möjligt).

2. Missbruksregeln försvinner

Idag omfattas inte viss ostrukturerad behandling av personuppgifter, till exempel i löpande text, av personuppgiftslagen, vilket innebär att så kallad vardaglig behandling av ostrukturerat material får göras fritt så länge man inte kränker den vars personuppgifter behandlas. Denna regel kallas missbruksregeln. GDPR gör dock inget undantag för ostrukturerat material, vilket medför att även behandling av personuppgifter i löpande text omfattas, såsom exempelvis enkla worddokument med löpande text som lagras på den egna hårddisken, eller e-post. En bedömning av risknivån för personuppgifterna kan dock göras. Lägre risknivå ställer lägre krav på säkerhetsåtgärderna som vidtas för att skydda dem.

3. Skyldighet att kunna visa efterlevnad av förordningen (accountability)

GDPR ställer större krav på att den personuppgiftsansvariga kan visa och bevisa att den följer den nya dataskyddsförordningen. Det kräver att den personuppgiftsansvariga tar kontroll över behandlingen av personuppgifter genom att göra en kartläggning och nulägesanalys (ska kunna visas upp på anmodan) samt en juridisk utvärdering, 
gap-analys och åtgärdsplaner. Utöver detta bör en dataskyddspolicy och strategidokument utformas och implementeras i organisationen.

4. Sanktionsavgifter

GDPR fastställer att sanktionsavgifter kan påföras upp till 20 miljoner EUR eller 4 % av den totala globala årsomsättningen. Denna nya regel har införts för att föra upp dataskyddet på agendan i alla ledningsgrupper och styrelser. Även felaktigheter som finns innan maj 2018 och inte rättats till innan dess, kan innebära sanktioner.

5. Personuppgiftsbiträdet blir tillsynsobjekt och kravet på biträdesavtalen ökar väsentligt

Den personuppgiftsansvariga får endast anlita personuppgiftsbiträden som uppfyller kraven i den nya förordningen. Förutom det påverkas personuppgiftsbiträden bland annat på följande sätt:

Det blir solidariskt skadeståndsansvarig med den personuppgiftsansvariga

Personuppgiftsbiträdet måste föra en förteckning över den behandling som det utför för en personuppgiftsansvarigs räkning.

Personuppgiftsbiträdet har en skyldighet att informera den personuppgiftsansvariga om eventuella underbiträden och ska också ha kundernas godkännande om man vill göra förändringar

Kan drabbas av sanktionsavgifter och förelägganden från Datainspektionen

Kan behöva revidera sina tjänstevillkor eftersom kraven på hur biträdesavtalet ska se ut utökas

Behöver se över systemen så att de uppfyller kraven på ”privacy by design” och ”privacy by default”

Både personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträden måste se över sina biträdesavtal. GDPR ställer mycket högre krav på dem än tidigare lagstiftning, Eftersom konsekvenserna av att göra fel blir så mycket större framöver, är det viktigt att reglera de avtalsrättsliga frågorna också. Reglera till exempel tvistelösning, regressrätt och uppsägning.

Våra kunder och samarbetspartners

Ett urval genom åren
  • ”Det som varit särskilt värdefullt för oss är deras unika erbjudande att kunna sitta tillsammans med våra entreprenörsbolag. ProLegal har inte bara erbjudit dem den vanliga juristhjälpen med avtal utan också funnits tillgängliga för löpande rådgivning. Deras långa erfarenhet som bolagsjurister gör att de förstår själva affären och hur ett företag fungerar vilket vi verkligen uppskattar. Vi kan varmt rekommendera ProLegal som samarbetspartner för alla de som vill ha en egen jurist på plats, men som inte har behovet av en anställd jurist.”

    Olle Langenius, VD och partner, Layline Partners AB
  • ”Ni ska ha en stor eloge dels för ert avtalsskrivande men framförallt för er förhandlingstaktik. När jag ska sälja fler fastigheter eller bolag framöver kommer jag absolut att ta hjälp av er igen.”

    – Andreas Hasselström, HL Fastigheter 
  • ”För att få en reell avlastning på avdelningen är det nödvändigt att de konsulter vi använder oss av har en förståelse för den affärsmässiga verksamheten. I annat fall finns det risk för att vi får lägga alltför mycket tid på att introducera konsulter. ProLegal har dock snabbt satt sig in i såväl de juridiska frågeställningarna, som juridikens sammanhang i affären och har därför utgjort just den avlastning vi från tid till annan behöver.”

    – Helena Thorlin, Chef Bolagsjuridik och vice chefjurist, Skandia
  • ”Vi har haft nöjet att anlita Ann och Catrine som förstärkning till våra egna bolagsjurister. De var en oerhörd hjälp genom att de snabbt kunde sätta sig in i vår speciella verksamhet och genom sitt stora kunnande och sin vana och förmåga att jobba självständigt. Det var värdefullt att de under hela uppdraget kunde sitta hos oss i våra lokaler. Dessutom var de omtyckta och uppskattade av alla för sitt trevliga sätt och personliga engagemang.”

    – Eva Lindgren, Chefsjurist, BNP Paribas Cardif Nordic AB
  • ”ProLegal fungerar i praktiken som våra egna bolagsjurister. Trots att vi inte har behov av en heltidsjurist så har vi ett kontinuerligt behov av juridisk hjälp. ProLegal finns alltid tillgängliga oavsett om vi behöver hjälp med köp och försäljning av bolag, att granska avtal eller att bolla olika affärsupplägg, för att ge några exempel. Genom vårt nära samarbete kan de verkligen vår affär och förstår vår verksamhet. Det är oerhört värdefullt för oss att ha tillgång till så duktiga och erfarna jurister som alltid ger oss bra, snabba och användbara råd.”

    Marcus Nordwall, VD, Unident AB
  • ”Jag anser att en bra jurist inte bara förstår sig på lagar och paragrafer utan även verksamheten för att kunna skapa det bästa värdet för kunderna. Med juristerna på ProLegal kan jag ärligt säga att de är bra jurister enligt min definition.”

    – Ralf  Lindgren, Ansvarig Löner och förmåner, Skandia
  • ”Som ett snabbväxande startup-bolag har man inte tid och resurser att anställa en jurist eller att själv sätta sig in all juridik. För oss har det varit en enorm fördel att få in så erfarna jurister som kan hjälpa oss med allt från bolagsformalia till anställningsavtal och kundkontrakt”

    – Magnus Sjögren, VD, InTaktus AB
  • ”Det var väl investerade pengar och känns tryggt att haft er hjälp. Återkommer om jag behöver er hjälp igen i något ärende, är supernöjd mer er!”

    Thomas Gunnarsson, Broderiet i Kungsbacka AB/New Wave Profile
  • ”Vi är mycket nöjda med ProLegals arbete på Lindorff både vad avser ledarskap och juridisk kompetens. ProLegal har ett starkt driv och visade hos oss upp en förmåga att snabbt förstå vår affärsmodell. ProLegals konsult tog under en interimsperiod ledarskapet för en av våra juridiska enheter där hen fokuserade på förändringsarbete och effektivisering tillsammans med löpande styrning av verksamheten. Vi kan starkt rekommendera ProLegal som interimskonsult för att leda löpande affärsverksamhet kombinerat med utvecklingsarbete.”

    Jonas Wallin, Head of Legal Sweden, Lindorff
  • ”Tack så mycket för ett riktigt bra jobb. Jag är jätte nöjd och kommer definitivt att anlita er igen för fler uppdrag. Det kommer snart bli aktuellt med både svenska och engelska avtal med kunder i Sverige och utomlands. Tack igen för ett grymt bra arbete.”

    Alain Angeralides, Founder & CEO, MathPower AB
  • ”Jag är mycket nöjd med ProLegal och Catrine Holmgren vid överlåtelsen av min veterinärverksamhet och fastighet. Vänligt och trevligt bemötande. Hon utförde sitt uppdrag så jag känner mig nöjd. Jag rekommenderar gärna Catrine.”

    Rolf Lundberg
  • ”Vi är mycket nöjda med den lyhördhet och kompetens ni visade när det gällde att ta fram avtal för vårt nystartade företag.”

    Stefan Hjort, Meyer & Hjort AB