Den 3 juli 2016 trädde Europaparlamentets och Rådets förordning (596/2014/EU) om marknadsmissbruk (MAR) i kraft och blir direkt tillämplig i svensk lag.

Detta innebär bland annat att begreppet ”insynsperson” försvinner och ersätts med begreppet ”person i ledande ställning” samt närstående till dessa. Syftet med reglerna är att förhindra insiderhandel, olagligt röjande av insiderinformation och marknadsmanipulation. Tidigare regler om insynsrapportering ersätts i och med MAR och reglerna för större innehavare upphör nu att gälla. Detta innebär att större ägare inte per automatik ska rapportera sitt innehav utan endast rapportera transaktioner enligt vad som framgår nedan. Till skillnad mot tidigare reglering ska inte det innehav som en person i ledande ställning redan innehar när han blir person i ledande ställning rapporteras, utan endast förändringar i innehavet. Detta gäller också de närstående personerna.

Emittenten har skyldighet att utarbeta en förteckning över alla personer i ledande ställning och med dem närstående personer (se nedan vad som avses med närstående). Närstående person kan vara både fysisk och juridisk person.

Med närstående person avses enligt lagen följande personer:
a) en maka/make eller person som betraktas som likställd med maka/make i enlighet med svensk rätt,
b) ett barn som personen i ledande ställning har vårdnaden om i enlighet med svensk rätt,
c) en släkting, som har delat samma hushåll under åtminstone ett år vid det datum då transaktionen ägde rum, eller
d) juridiska personer, stiftelser eller handelsbolag vilkas ledningsuppgifter utförs av en person i ledande ställning eller en person som avses i leden a), b) eller c), eller som direkt eller indirekt kontrolleras av en sådan person, eller som upprättats till förmån för en sådan person eller vars ekonomiska intressen huvudsakligen motsvarar intresset hos en sådan person.

Finansinspektionen har kommit med riktlinjer om hur punkt d) ska tolkas. Personen i fråga ska dels utföra ledningsuppgifter, dels ha en ägarmässig anknytning till, eller ett ekonomiskt intresse i, den juridiska personen motsvarande minst tio procent av kapitalet eller röstetalet för samtliga aktier/andelar i den juridiska personen.

En person i ledande ställning har skyldighet att skriftligen underrätta sina närstående om deras skyldigheter enligt lag samt bevara en kopia av sådan underrättelse. Närstående personer ska dock själva rapportera sin insynshandel.

Varje transaktion som en person i ledande ställning genomför, eller som annan genomför för dennes räkning, avseende aktier eller andra finansiella instrument i emittenten ska anmälas både till emittenten och till Finansinspektionen. Observera att också transaktioner inom ramen för en kapitalförsäkring och i fonder omfattas av anmälningsskyldigheten.

Rapporteringen till emittenten och till Finansinspektionen ska ske utan dröjsmål och senast tre affärsdagar efter transaktionsdatum. Notera att anmälningsskyldighet endast föreligger om personen i fråga uppnår ett sammanlagt transaktionsbelopp om 5 000 EURO under kalenderåret. I angivet belopp inkluderas den transaktion som gör att det sammanlagda beloppet om 5 000 EURO uppnås eller överskrids.

En person i ledande ställning, är förbjuden att, för egen räkning eller för tredje persons räkning, direkt eller indirekt handla med finansiella instrument i emittenten under en stängd period på 30 kalenderdagar före offentliggörandet av en delårsrapport eller en bokslutskommuniké. Närstående träffas inte av detta handelsförbud.

Värt att notera är även att Finansinspektionen genom de nya reglerna får sanktionsmöjligheter gentemot varje part som bryter mot skyldigheterna ovan vilka kan uppgå till betydande belopp.

Våra kunder och samarbetspartners

Ett urval genom åren
  • ”Det som varit särskilt värdefullt för oss är deras unika erbjudande att kunna sitta tillsammans med våra entreprenörsbolag. ProLegal har inte bara erbjudit dem den vanliga juristhjälpen med avtal utan också funnits tillgängliga för löpande rådgivning. Deras långa erfarenhet som bolagsjurister gör att de förstår själva affären och hur ett företag fungerar vilket vi verkligen uppskattar. Vi kan varmt rekommendera ProLegal som samarbetspartner för alla de som vill ha en egen jurist på plats, men som inte har behovet av en anställd jurist.”

    Olle Langenius, VD och partner, Layline Partners AB
  • ”Ni ska ha en stor eloge dels för ert avtalsskrivande men framförallt för er förhandlingstaktik. När jag ska sälja fler fastigheter eller bolag framöver kommer jag absolut att ta hjälp av er igen.”

    – Andreas Hasselström, HL Fastigheter 
  • ”För att få en reell avlastning på avdelningen är det nödvändigt att de konsulter vi använder oss av har en förståelse för den affärsmässiga verksamheten. I annat fall finns det risk för att vi får lägga alltför mycket tid på att introducera konsulter. ProLegal har dock snabbt satt sig in i såväl de juridiska frågeställningarna, som juridikens sammanhang i affären och har därför utgjort just den avlastning vi från tid till annan behöver.”

    – Helena Thorlin, Chef Bolagsjuridik och vice chefjurist, Skandia
  • ”Vi har haft nöjet att anlita Ann och Catrine som förstärkning till våra egna bolagsjurister. De var en oerhörd hjälp genom att de snabbt kunde sätta sig in i vår speciella verksamhet och genom sitt stora kunnande och sin vana och förmåga att jobba självständigt. Det var värdefullt att de under hela uppdraget kunde sitta hos oss i våra lokaler. Dessutom var de omtyckta och uppskattade av alla för sitt trevliga sätt och personliga engagemang.”

    – Eva Lindgren, Chefsjurist, BNP Paribas Cardif Nordic AB
  • ”ProLegal fungerar i praktiken som våra egna bolagsjurister. Trots att vi inte har behov av en heltidsjurist så har vi ett kontinuerligt behov av juridisk hjälp. ProLegal finns alltid tillgängliga oavsett om vi behöver hjälp med köp och försäljning av bolag, att granska avtal eller att bolla olika affärsupplägg, för att ge några exempel. Genom vårt nära samarbete kan de verkligen vår affär och förstår vår verksamhet. Det är oerhört värdefullt för oss att ha tillgång till så duktiga och erfarna jurister som alltid ger oss bra, snabba och användbara råd.”

    Marcus Nordwall, VD, Unident AB
  • ”Jag anser att en bra jurist inte bara förstår sig på lagar och paragrafer utan även verksamheten för att kunna skapa det bästa värdet för kunderna. Med juristerna på ProLegal kan jag ärligt säga att de är bra jurister enligt min definition.”

    – Ralf  Lindgren, Ansvarig Löner och förmåner, Skandia
  • ”Som ett snabbväxande startup-bolag har man inte tid och resurser att anställa en jurist eller att själv sätta sig in all juridik. För oss har det varit en enorm fördel att få in så erfarna jurister som kan hjälpa oss med allt från bolagsformalia till anställningsavtal och kundkontrakt”

    – Magnus Sjögren, VD, InTaktus AB
  • ”Det var väl investerade pengar och känns tryggt att haft er hjälp. Återkommer om jag behöver er hjälp igen i något ärende, är supernöjd mer er!”

    Thomas Gunnarsson, Broderiet i Kungsbacka AB/New Wave Profile
  • ”Vi är mycket nöjda med ProLegals arbete på Lindorff både vad avser ledarskap och juridisk kompetens. ProLegal har ett starkt driv och visade hos oss upp en förmåga att snabbt förstå vår affärsmodell. ProLegals konsult tog under en interimsperiod ledarskapet för en av våra juridiska enheter där hen fokuserade på förändringsarbete och effektivisering tillsammans med löpande styrning av verksamheten. Vi kan starkt rekommendera ProLegal som interimskonsult för att leda löpande affärsverksamhet kombinerat med utvecklingsarbete.”

    Jonas Wallin, Head of Legal Sweden, Lindorff
  • ”Tack så mycket för ett riktigt bra jobb. Jag är jätte nöjd och kommer definitivt att anlita er igen för fler uppdrag. Det kommer snart bli aktuellt med både svenska och engelska avtal med kunder i Sverige och utomlands. Tack igen för ett grymt bra arbete.”

    Alain Angeralides, Founder & CEO, MathPower AB
  • ”Jag är mycket nöjd med ProLegal och Catrine Holmgren vid överlåtelsen av min veterinärverksamhet och fastighet. Vänligt och trevligt bemötande. Hon utförde sitt uppdrag så jag känner mig nöjd. Jag rekommenderar gärna Catrine.”

    Rolf Lundberg
  • ”Vi är mycket nöjda med den lyhördhet och kompetens ni visade när det gällde att ta fram avtal för vårt nystartade företag.”

    Stefan Hjort, Meyer & Hjort AB