13 september 2022
Lagändringar inom konsument- och marknadsrätt
Med anledning av den ökade digitaliseringen inom konsumenthandeln har det under 2022 skett omfattande lagändringar i bland annat marknadsföringslagen och distansavtalslagen. Det har även kommit en ny konsumentköplag. Syftet med lagändringarna är att modernisera konsumenträtten och stärka konsumentskyddet vid digitala köp.
Västsvenska Handelskammaren har listat de viktigaste ändringarna att ha koll på för att undvika höga sanktionsavgifter. Läs mer här.
”Panelvirket” – En säljarvänlig dom avseende undersökningsplikt och reklamationsfrist
I juni i år meddelade Högsta domstolen (”HD”) sin dom i mål nr T 5269-23 (”Panelvirket”), som rör köparens skyldighet att snabbt undersöka och reklamera en felaktig vara - även…
Läs vidareProLegal inleder samarbete med Vide Leadership!
Vi på ProLegal möter bolagsjuristfunktioner som står inför förändring, tillväxt eller behov av förnyad riktning. I de samtalen har vi saknat en riktigt vass samarbetspartner att hänvisa till – tills…
Läs vidareVi är glada att välkomna Sofia till ProLegal!
ProLegal fortsätter expandera och utökar sitt juristteam i Göteborg med Sofia Eliasson. Sofia började den 18 augusti och kommer närmast från tingstjänstgöring vid Göteborgs tingsrätt. Sofia har en bred juridisk…
Läs vidare