13 september 2022
Lagändringar inom konsument- och marknadsrätt
Med anledning av den ökade digitaliseringen inom konsumenthandeln har det under 2022 skett omfattande lagändringar i bland annat marknadsföringslagen och distansavtalslagen. Det har även kommit en ny konsumentköplag. Syftet med lagändringarna är att modernisera konsumenträtten och stärka konsumentskyddet vid digitala köp.
Västsvenska Handelskammaren har listat de viktigaste ändringarna att ha koll på för att undvika höga sanktionsavgifter. Läs mer här.
No Russia Clause
I december förra året antog EU-kommissionen ett nytt sanktionspaket mot Ryssland. I artikel 12 g i förordning (EU) 833/2014 anges en skyldighet för EU-företag som exporterar vissa produkter till länder…
Läs vidareDigitala bolagsstämmor – lagändring från och med 1 januari 2024
Sedan den 1 januari 2024 är det möjligt att hålla digitala bolagsstämmor. Det tidigare temporära undantaget till följd av pandemin har nu blivit ett tillgängligt alternativ till en fysisk bolagsstämma.…
Läs vidareProLegal inleder året med att välkomna ny kollega!
ProLegal fortsätter expandera och inleder året med att välkomna Ella Näslund som ny kollega! Ella har nyligen tagit sin juristexamen vid Göteborgs Universitet med specialkurser inom bland annat konstitutionell EU-rätt,…
Läs vidare