30 september 2025

”Panelvirket” – En säljarvänlig dom avseende undersökningsplikt och reklamationsfrist

I juni i år meddelade Högsta domstolen (”HD”) sin dom i mål nr T 5269-23 (”Panelvirket”), som rör köparens skyldighet att snabbt undersöka och reklamera en felaktig vara – även när den hanteras av en underleverantör.

Bakgrunden: Ett sågverk sålde ett parti hyvlad furupanel till en återförsäljare, som via flera led sålde vidare panelen till slutkund. Panelen avlämnades genom en transportör till ett av återförsäljaren anlitat ytbehandlingsföretag för lackering. Efter att den lackerade panelen levererats till slutkund reklamerades felen i flera led, sist av återförsäljaren gentemot sågverket. HD hade att ta ställning till när återförsäljaren borde ha undersökt virket och om denne reklamerat felen inom skälig tid. Frågorna tar sin utgångspunkt i 31 och 32 §§ köplagen (som gäller om inte annat har avtalats mellan parterna).

HD:s slutsatser: Att virket var felaktigt skulle ha märkts redan vid en enkel okulär besiktning i samband med ytbehandlingsföretagets mottagande av det, eller i vart fall senast vid lackeringen. Inte heller har något annat framkommit som gav återförsäljaren anledning att vänta mer än ”några dagar” med att reklamera. Reklamation till sågverket skedde först 18 dagar (inklusive heldagar) efter mottagandet, vilket inte ansågs vara inom ”skälig tid” efter att felen borde ha märkts. Återförsäljaren har därför förlorat sin rätt att åberopa felet.

Analys: Avgörandet medför en sträng skyldighet för köpare att snabbt undersöka och, vid behov, reklamera köpta varor. Köparen kan inte undgå detta genom att låta en underleverantör motta och bearbeta varan. Om någon annan tar emot varor för köparens räkning bör köparen – för att inte förlora sin rätt — försäkra sig om att underleverantören kontrollerar varorna. Domen får sannolikt betydelse även för bolag utanför trävaruhandeln.

Du kan läsa hela domen här.

Välkommen att höra av dig om du har frågor om avgörandet eller hur det kan påverka er verksamhet!

”Panelvirket” – En säljarvänlig dom avseende undersökningsplikt och reklamationsfrist

I juni i år meddelade Högsta domstolen (”HD”) sin dom i mål nr T 5269-23 (”Panelvirket”), som rör köparens skyldighet att snabbt undersöka och reklamera en felaktig vara - även…

Läs vidare

ProLegal inleder samarbete med Vide Leadership!

Vi på ProLegal möter bolagsjuristfunktioner som står inför förändring, tillväxt eller behov av förnyad riktning. I de samtalen har vi saknat en riktigt vass samarbetspartner att hänvisa till – tills…

Läs vidare

Vi är glada att välkomna Sofia till ProLegal!

ProLegal fortsätter expandera och utökar sitt juristteam i Göteborg med Sofia Eliasson. Sofia började den 18 augusti och kommer närmast från tingstjänstgöring vid Göteborgs tingsrätt. Sofia har en bred juridisk…

Läs vidare
Användning av cookies

Cookies är små textfiler som lagras i din webbläsare när du besöker en hemsida. Det finns permanenta cookies som sparas på din dator eller mobila enhet en bestämd tid. Det finns även tillfälliga cookies som försvinner när du stänger din webbläsare.

Du som användare har möjlighet att blockera och ta bort lagrade cookies. Detta gör du i inställningarna i din webbläsare. Här kan du göra olika anpassningar. Exempelvis är det möjligt att tillåta cookies från betrodda webbplatser. Du kan också göra inställningar så att du aktivt får acceptera varje ny cookie som en webbplats skickar till din dator.

Vi använder cookies i syfte att förbättra vår hemsidan och göra ditt besök på vår hemsida till en bättre upplevelse.